Siirry pääsisältöön

Miksi 99% ihmisistä epäonnistuu Shopifyn kanssa?

Kevin David kertoo YouTube-videollaan, miksi valtaosa ihmisistä epäonnistuu verkkokauppa-alusta Shopifyn kanssa. Video on hyödyllinen erityisesti niille, jotka haluavat joskus perustaa verkkokaupan Shopify -alustalle. Videon katsottuaan osaa välttää ainakin nämä suurimmat vastoinkäymiset menestyksen tiellä. Tässä ovat viisi suurinta syytä sille, miksi niin harva onnistuu menestymään Shopifyn avulla:
  1. Köyhä niche.
Kevin painottaa, että tärkeintä menestyksekkään verkkokaupan luomisessa on tarkan nichen eli idean löytäminen. Huonoja ideoita ovat esimerkiksi sellaisten tuotteiden myyminen, joita varmasti myy tuhannet muutkin verkkokauppiaat ympäri maailman. Mitä tarkemmaksi kohdennuksen ja ydinajatuksen pystyy rajaamaan, on myynti ja erottuvuuskin huomattavasti taatumpaa.

Jonkun vanhan trendituotteen myyminen (esim. Fidget spinner) omassa kaupassa on myös heikko idea myynnin suhteen. On myöhäistä lähteä enää kilpailemaan ja tavoittelemaan menestystä trendin ollessa jo historiaa. Trendin ollessa vasta nousuvaiheessa, on kuitenkin mahdollista saada osuus liikkeellä olevasta rahavirrasta myös itselleen – kunhan tarpeeksi laadukas verkkokauppa on sillä hetkellä pystyssä, ja osaa markkinoida oikein.

Hyvä perussääntö on, että omassa Shopify -kaupassaan ei kannata lähteä myymään sellaisia hyödykkeitä, mitkä saa ostettua esimerkiksi USAn suurimmasta verkkokaupasta eli Amazonista. Jos sama tuote on saatavilla Amazonissa vain päivän kestävällä toimitusajalla ja suurin piirtein samalla hinnalla, asiakas valitsee tuotteen varmasti Amazonista.
  1. Shopify on oikea yritys.
Valtaosa Shopify -alustalla yritystoimintaansa aloitteleva ajattelee kaupan vievän vain pienen loven aikaa, ja rikastuminen tapahtuu kuin itsestään yhdessä yössä. Oikeasti Shopify vie muiden verkkokauppa-alustojen tapaan aikaa, vaivaa ja rahaa. Menestys vaatii usein jopa tuhansia tunteja opiskelua, satoja luotuja mainoksia, ja suuren määrän investoitua pääomaa markkinointiin. Kevinin mielestä se ihminen menestyy parhaiten Shopify -alustan kanssa, kuka jaksaa testata eri tuotteita ja mainoksia eniten, ja muuttaa toimintaansa saadun analytiikan mukaan. On ajanhukkaa ajatella, että ilman syvällistä tietämystä Shopifysta saavuttaisi mitään tuloksia. Suurimmat ja rahakkaimmat Shopify -pohjalla tehdyt verkkokaupat ovat vaatineet taakseen hirmuisen määrän testausta ja työtä.
  1. Kesken kaiken luovuttaminen
”One and done” on Kevinin videollaan käyttämä lausahdus kuvaamaan valtaosan käyttäytymistä Shopify-alustalla. Hän kertoo, että moni kokeilee mainostuksessa vain kymmentä eri mainosryhmää ja kymmentä eri tuotetta. Tämän jälkeen monen kiinnostus lopahtaa, ja homma jää vähän kuin puolitiehen. Kevinin sanoin, moni verkkokauppias lopettaa juuri ennen kuin on menestyksen kynnyksellä. Tärkeää on jaksaa testata tarpeeksi pitkään eri menetelmiä ja tuotteita, jotka toimivat, ja muuttaa toimintansa kannattavaksi näiden tietojen avulla.
  1. Ajan optimoinnilla mestariksi
Tärkeintä verkkokaupan pystyttämisessä on optimoida ajankäyttönsä oikein. Usein tulee tehtyä juuri niitä mukavimpia ja helpoimpia työtehtäviä, vaikka tärkeimmät ja menestyksen kannalta olennaisimmat tehtävät tulisi suorittaa sillä hetkellä välittömästi. Kevin neuvoo, että 20% ajastaan tulisi käyttää kaupan rakentamiseen, 30% uusien tuotteiden etsintään, ja 50% mainostamiseen. Shopify on siitä hankala alusta verkkokaupalle, ettei sinne synny automaattisesti tyhjästä orgaanista liikennettä. Liikenne täytyy ohjata sinne itse manuaalisesti erilaisten mainoksien avulla (esim. Facebook-mainokset, ja Instagram-markkinointi). Ilman maksettua mainontaa on turhaa edes haaveilla myyntien nousemisesta. Monet hiovat kauppaansa viimeiseen asti täydelliseksi, mutta kaupan lopulta valmistuessa myyntiä ei tulekaan pennin penniä. Tämän takia on tärkeää saada kauppa pystyyn, ja alkaa välittömästi testaamaan erilaisia tuotteita ja mainoksia, jotka toimivat, ja tehdä kaikkensa aivan ensimmäisen myynnin eteen.
  1. Priorisointi
Aloitteleva verkkokauppayrittäjä hairahtuu Kevinin mukaan helposti vääntämään kuukausikaupalla esimerkiksi viimeisen päälle hiottuja sosiaalisen median kanavia, vaikka todellisuudessa niistä saatu arvo ei vastaa lähellekään käytettyä työpanosta. Tärkeintä on priorisoida työpanoksensa varsinkin alussa sellaiseen toimintaan, joka tuottaa mahdollisimman nopeasti halutun ensimmäisen kaupan. Jos tämän hetkisellä toiminnalla ei ole vielä saavuttanut omia tavoitteitaan, kannattaa lähteä testaamaan myös muita uusia keinoja. Tulokset ovat varmasti erilaiset kuin ennen.


Lähteet:

Kevin David: Video


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuin salama kirkkaalta taivaalta

Moikka taas! :) Haluan esitellä kuvataiteen lopputyöni, jonka tein keväällä 2013 Sara Hildén -akatemiassa. Tavoitteena oli luoda isompi teoskokonaisuus, joka sisälsi myös sanallisen osion eli portfolion. Itselläni oli kuvataidekoulua takana jo huimat 10 vuotta, joten halusin panostaa tähän viimeiseen työhön kunnolla. Sana portfolio ja työn sanallinen analysoiminen hieman jännittivät, minkä vuoksi päätin keksiä huolellisesti idean ennen teoksen työstämistä. Oli helpompi työstää teosta ja portfoliota, kun minulla oli joku päämäärä. :) Kokoan alkuun kuvia ja mietteitä työn etenemisestä, ja loppuun liitän vasta oman ideani, jolloin en tyrmää jokaisen omaa näkemystä työstä! (Huom. tämä on hieman pidempi postaus!) :) Työn suunnittelu ja luonnosten tekeminen ei ole ihan se omin juttuni, kuten kuvasta voi huomata. :D Tein kyllä huolellisempiakin luonnoksia, mutta tykkään käyttää inspiraationi sekä energiani itse lopulliseen työhön, jolloin teos elää koko ajan piirtämisen ohell...

Leipomuksia

Nyt kun pahimmista joulukiireistä on selvitty, niin ehdin jälleen kirjoitella blogia! :D Koneen ääreen en ole päässyt kirjoittelemaan, mutta kuvia on tarttunut mukaan paljonkin. Tässä postauksessa kerron leipomuksistani, joita tein joulun aikaan.   Olen antanut kavereilleni ja sukulaisilleni joululahjojen yhteydessä jo usean vuoden ajan omatekemiäni piparikuusia. Halusin jatkaa perinnettä ja päätin jälleen tehdä kuusia. :D Tarkoituksena oli myös tehdä kuusien lisäksi Domino kekseistä sekä tuorejuustosta eräänlaisia cake popseja, mutta ne jäivät kiireessä myöhemmälle. :) Piparikuuset ehdin onneksi hyvin leipoa, mutta aivan kaikille en ehtinyt niitä antaa ennen joulua. Sitten vain leipomaan!  Ostin hirmuisen kasan ranskan pastilleja irtomakeishyllystä, Kristyr sokerikuorrutteita (vihreä, valkoinen sekä punainen), piparminttukarkkeja sekä nonparelleja. Tietenkin oli ostettava myös 1½kg piparkakkutaikinaa. Alapuolella kuvassa näkyy Tiger nimis...

Kirjaessee: Henkilöbrändiä etsimässä

Tutustuin Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren teokseen nimeltä ”Löydy. Brändää itsesi verkossa”. Tiesin jo entuudestaan, että jokaisella on haluamattaankin valmiina jo jonkinlainen brändi, ja itsensä brändääminen on tärkeää, mutta halusin vielä tarkemmin selventää itselleni, miksi se onkaan niin tärkeää, ja kuinka voisin lähteä itse kehittämään omaa brändiäni. Tässä blogitekstissä käyn lyhyesti läpi, miten lähteä kartoittamaan ja kehittämään omaa henkilöbrändiään. Aivan ensimmäiseksi olisi hyvä kysyä itseltään, että kuka oikein olen. Itselleni helpointa lähestyä aihetta, on määritellä karkeasti itseni muutamalla sanalla. Tämän jälkeen on hyvä lähteä kartoittamaan tulevaisuutta, missä haluan olla parin tai viiden vuoden päästä? Olenko nyt menossa tavoitteitani kohti nykyisillä toimillani? Jos nykyinen henkilöbrändi ja tulevaisuuden tavoitteet kohtaavat minäkuvan kanssa, on mahdollista jatkaa samaa tietä samoilla toimintamalleilla eteenpäin. Jos puolestaan nykyinen minä ei va...