Siirry pääsisältöön

Miksi 99% ihmisistä epäonnistuu Shopifyn kanssa?

Kevin David kertoo YouTube-videollaan, miksi valtaosa ihmisistä epäonnistuu verkkokauppa-alusta Shopifyn kanssa. Video on hyödyllinen erityisesti niille, jotka haluavat joskus perustaa verkkokaupan Shopify -alustalle. Videon katsottuaan osaa välttää ainakin nämä suurimmat vastoinkäymiset menestyksen tiellä. Tässä ovat viisi suurinta syytä sille, miksi niin harva onnistuu menestymään Shopifyn avulla:
  1. Köyhä niche.
Kevin painottaa, että tärkeintä menestyksekkään verkkokaupan luomisessa on tarkan nichen eli idean löytäminen. Huonoja ideoita ovat esimerkiksi sellaisten tuotteiden myyminen, joita varmasti myy tuhannet muutkin verkkokauppiaat ympäri maailman. Mitä tarkemmaksi kohdennuksen ja ydinajatuksen pystyy rajaamaan, on myynti ja erottuvuuskin huomattavasti taatumpaa.

Jonkun vanhan trendituotteen myyminen (esim. Fidget spinner) omassa kaupassa on myös heikko idea myynnin suhteen. On myöhäistä lähteä enää kilpailemaan ja tavoittelemaan menestystä trendin ollessa jo historiaa. Trendin ollessa vasta nousuvaiheessa, on kuitenkin mahdollista saada osuus liikkeellä olevasta rahavirrasta myös itselleen – kunhan tarpeeksi laadukas verkkokauppa on sillä hetkellä pystyssä, ja osaa markkinoida oikein.

Hyvä perussääntö on, että omassa Shopify -kaupassaan ei kannata lähteä myymään sellaisia hyödykkeitä, mitkä saa ostettua esimerkiksi USAn suurimmasta verkkokaupasta eli Amazonista. Jos sama tuote on saatavilla Amazonissa vain päivän kestävällä toimitusajalla ja suurin piirtein samalla hinnalla, asiakas valitsee tuotteen varmasti Amazonista.
  1. Shopify on oikea yritys.
Valtaosa Shopify -alustalla yritystoimintaansa aloitteleva ajattelee kaupan vievän vain pienen loven aikaa, ja rikastuminen tapahtuu kuin itsestään yhdessä yössä. Oikeasti Shopify vie muiden verkkokauppa-alustojen tapaan aikaa, vaivaa ja rahaa. Menestys vaatii usein jopa tuhansia tunteja opiskelua, satoja luotuja mainoksia, ja suuren määrän investoitua pääomaa markkinointiin. Kevinin mielestä se ihminen menestyy parhaiten Shopify -alustan kanssa, kuka jaksaa testata eri tuotteita ja mainoksia eniten, ja muuttaa toimintaansa saadun analytiikan mukaan. On ajanhukkaa ajatella, että ilman syvällistä tietämystä Shopifysta saavuttaisi mitään tuloksia. Suurimmat ja rahakkaimmat Shopify -pohjalla tehdyt verkkokaupat ovat vaatineet taakseen hirmuisen määrän testausta ja työtä.
  1. Kesken kaiken luovuttaminen
”One and done” on Kevinin videollaan käyttämä lausahdus kuvaamaan valtaosan käyttäytymistä Shopify-alustalla. Hän kertoo, että moni kokeilee mainostuksessa vain kymmentä eri mainosryhmää ja kymmentä eri tuotetta. Tämän jälkeen monen kiinnostus lopahtaa, ja homma jää vähän kuin puolitiehen. Kevinin sanoin, moni verkkokauppias lopettaa juuri ennen kuin on menestyksen kynnyksellä. Tärkeää on jaksaa testata tarpeeksi pitkään eri menetelmiä ja tuotteita, jotka toimivat, ja muuttaa toimintansa kannattavaksi näiden tietojen avulla.
  1. Ajan optimoinnilla mestariksi
Tärkeintä verkkokaupan pystyttämisessä on optimoida ajankäyttönsä oikein. Usein tulee tehtyä juuri niitä mukavimpia ja helpoimpia työtehtäviä, vaikka tärkeimmät ja menestyksen kannalta olennaisimmat tehtävät tulisi suorittaa sillä hetkellä välittömästi. Kevin neuvoo, että 20% ajastaan tulisi käyttää kaupan rakentamiseen, 30% uusien tuotteiden etsintään, ja 50% mainostamiseen. Shopify on siitä hankala alusta verkkokaupalle, ettei sinne synny automaattisesti tyhjästä orgaanista liikennettä. Liikenne täytyy ohjata sinne itse manuaalisesti erilaisten mainoksien avulla (esim. Facebook-mainokset, ja Instagram-markkinointi). Ilman maksettua mainontaa on turhaa edes haaveilla myyntien nousemisesta. Monet hiovat kauppaansa viimeiseen asti täydelliseksi, mutta kaupan lopulta valmistuessa myyntiä ei tulekaan pennin penniä. Tämän takia on tärkeää saada kauppa pystyyn, ja alkaa välittömästi testaamaan erilaisia tuotteita ja mainoksia, jotka toimivat, ja tehdä kaikkensa aivan ensimmäisen myynnin eteen.
  1. Priorisointi
Aloitteleva verkkokauppayrittäjä hairahtuu Kevinin mukaan helposti vääntämään kuukausikaupalla esimerkiksi viimeisen päälle hiottuja sosiaalisen median kanavia, vaikka todellisuudessa niistä saatu arvo ei vastaa lähellekään käytettyä työpanosta. Tärkeintä on priorisoida työpanoksensa varsinkin alussa sellaiseen toimintaan, joka tuottaa mahdollisimman nopeasti halutun ensimmäisen kaupan. Jos tämän hetkisellä toiminnalla ei ole vielä saavuttanut omia tavoitteitaan, kannattaa lähteä testaamaan myös muita uusia keinoja. Tulokset ovat varmasti erilaiset kuin ennen.


Lähteet:

Kevin David: Video


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä on sinun tekosyysi olla tekemättä unelmistasi totta?

Motivaatio-videossaan Gary Vaynerchuk kertoo päätavoitteenaan olevan se, että hän saa katsojalle välitettyä oikean mielentilan ja asenteen vuodelle 2019. Vaynerchuk on tunnettu suorasanaisuudestaan, ja hän usein videoillaan kertoo, kuinka häntä ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten mielipiteet hänestä itsestään. Hänen tavoitteena on saada edes yhden ihmisen muuttamaan toimiaan, jotta hän tämä saavuttaa elämässään suuria asioita. Hän kertoo videolla myös työskennelleensä joka päivä lähes vuorokauden ympäri 15 vuoden ajan, ja hän aloitti tämän ollessaan vasta 20-vuotias nuorukainen. Garyn sanoin, omaan Instagram-biotekstiin voi kirjoittaa olevansa yrittäjä, mutta oikeasti menestyvä yrittäjä tarkoittaa täysin eri asiaa, kuin hieno teksti somekanavan profiilissa. Garyn toistuva vinkki videoissaan on työn tekeminen. Hän painottaa työn tekemisen tärkeyttä jos haluaa saada asioita aikaan, ja päästä suuriinkin tavoitteisiin. Vaynerchukin mielestä elämästä pitäisi unohtaa televis

Motivaation salaisuus

Mel Robbins kertoo videolla “The Secret of Self-Motivation”, kuinka jokainen voi kasvattaa oman motivaation määrää elämässä. Videolla hän kertoo myös oman kokemuksensa kautta löytämästään keinosta, jolla on mahdollista löytää enemmän motivaatiota tekemiseen sekä kyseenalaistaa huonojen tapojen olemassaoloa. Aivot suojelevat meitä kaikelta muutokselta, epävarmoilta ja vierailta asioilta, koska ne yrittävät pitää meidät elossa. Jos haluaa ryhtyä kokeilemaan jotain uutta ja vierasta, aivot lähettävät yleensä jossain vaiheessa suojelumekanismin tavoin signaalia epäilemisestä ja epäröinnistä. Tämä on aivojen tapa suojella meitä kaikelta tuntemattomalta ja vaaralliselta, ja se tekee entistä vaikeammaksi uusien asioiden aloittamisen ja kokeilun. Kun tällaisen suojelumekanismin tunnistaa, on mahdollista vaikuttaa siihen itse, ennen kuin pelko ja epäröinti ottaa tilanteessa vallan. Robbins kertoo kuinka pienten asioiden tekeminen on se vaikein, mutta tärkein asia tehdä motivaation kas

Hei! Hidasta vauhtia.

Nykypäivänä moni haalii itselleen hirmuisesti asioita, tehtäviä ja työtä. ”Enemmän on enemmän” -periaate tuntuu olevan osa monen arkea. Halutaan saavuttaa suuria uraharppauksia, saada parempaa palkkaa, ostaa uusi auto ja elää yksinkertaisesti leveämmin. Tutustuin Timo Lampikosken vuonna 2001 kirjoittamaan teokseen nimeltä ”Vähemmän on enemmän”, ja vaikka teoksen kirjoittamisesta onkin kulunut jo jonkin verran aikaa, päätevät silti monet Lampikosken neuvoista nykypäivänäkin elämään. Tunnistan itsessäni hälyyttäviä piirteitä Lampikosken mainitsemasta ”enemmän-syndroomasta”. On hyvin tavallista, että huomaan tekeväni vielä puolenyön jälkeenkin töitä arkiviikolla. Tämä on jälkivaikutusta sille, etten ole osannut kieltäytyä minulle houkuttavista tarjouksista esimerkiksi töitä koskien. Vaikka jonakin iltana saisin tehtävät hoidetuksi aikaisemmin kuin yleensä, huomaan jatkavani työmäärästä turtuneena hommia yön pikkutunneille asti. Teoksessaan Lampikoski kuvaa visuaalisen kaavion avu